آخرین مقالات

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای

به‌عنوان یک گیمر حرفه‌ای، چقدر به تهیه تمام ابزارهای لازم برای یک بازی بهتر، فکر می‌کنید؟ اگر می‌خواهید یک بازی کامل در بالاترین سطح را تجربه کنید، نیاز به یک صفحه‌کلید باکیفیت دارید  که به‌خوبی با دستگاه جفت شده و در فرایند بازی، شما را همراهی کند.

در حال حاضر فناوری صنعت بازی با رشدی فزاینده و اعجاب‌انگیز در حرکت به سمت آینده است. گیمرها هم نیاز به کیبوردی دارند که امکان سفارشی‌سازی در آن وجود داشته باشد و تمام فاکتورهای کیفیت را از نظر متریال ساخت، بدنه، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایجاد کند.

البته فاکتورهایی که نشان‌دهنده مناسب بودن کیبورد برای یک گیم حرفه‌ای هستند، موارد زیادی را در برمی‌گیرد. از سویی دیگر، برندهای مختلفی در زمینه تولید کیبورد بازی فعال هستند. به همین دلیل ممکن است انتخاب و خرید این ابزار مهم کمی سخت و گیج‌کننده باشد. بنابراین در ادامه برخی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید یک کیبورد گیم را باهم بررسی می‌کنیم.

اندازه کیبورد گیمینگ چقدر مهم است؟

اولین فاکتوری که اهمیت زیادی در بالا بردن جذابیت بازی دارد، اندازه مناسب کیبورد است. آیا برای شما هم مهم است که صفحه‌کلید بزرگی جلوی دستتان باشد  و یا به ارگونومی و راحتی در حین بازی اهمیت می‌دهید؟ به هر صورت اندازه صفحه‌کلیدها باهم تفاوت دارند و به‌خصوص در یک لپ‌تاپ، این اندازه از مقدار مشخصی بیشتر نخواهد شد. اما کیبوردهایی که اندازه کاملی دارند، بیشترین سطح بازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و فضایی کامل برای انتخاب جهت‌های اصلی ایجاد می‌کنند.

ارگونومی و طراحی کیبورد

موضوع مهم بعدی، ارگونومی و طراحی اختصاصی یک کیبورد مخصوص بازی است. بیشتر کیبوردهای گیمینگ دارای پایه‌های مچی هستند تا بعد از ساعت‌ها بازی، مچ دست کاربر دچار گرفتگی نشود. علاوه بر آن، طراحان تلاش می‌کنند که کیبوردهای این حوزه را بدون وجود کلید ویندوز طراحی کنند. این کار کمک می‌کند که در جریان یک بازی مهیج، به یکباره دست کاربر به کلید ویندوز برخورد نکند و تمام بازی متوقف نشود.

انواع اتصالات در صفحه‌کلید

این روزها دنیای دیجیتال، انواع مختلفی از محصولات الکترونیکی دیجیتال را برای ما به ارمغان آورده است. درعین‌حال برای یک بازی جذاب، حتما نیاز نیست که یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر درجه‌یک و حرفه‌ای داشته باشیم. گاهی اوقات با در دست داشتن یک گوشی هوشمند می‌توان کارهای مختلف روزمره را پیش برد. به‌طور مثال با شارژ شگفت ‌انگیز ایرانسل امکان تماس‌هایی بهتر و مقرون به‌صرفه‌تر فراهم می‌شود. همچنین می‌توانید انواع گیم حرفه‌ای را در فضاهایی مانند مترو یا سفر بازی کنید. درعین‌حال قابلیت‌هایی مانند تماشای فیلم، تصاویر باکیفیت یا ثبت لحظات مختلف، تنها با داشتن یک گوشی هوشمند وجود دارد. بااین‌حال لپ‌تاپ و سیستم‌های حرفه‌ای که برای گیمینگ طراحی می‌شوند، قابلیت‌های کاملی برای یک بازی درجه را ارائه می‌دهند که گوشی‌های هوشمند از آن بهره‌ای ندارند.

در حال حاضر ابزارهای اتصالی به سیستم گیمینگ نیز متفاوت هستند. به‌طور مثال دو نوع کیبورد در بازار به فروش می‌رسد که شامل صفحه‌کلیدهای بی‌سیم و سیمی هستند. کیبوردهای سیمی رایج‌ترین نوع کیبورد شناخته می‌شوند و مزیت آن‌ها به این علت است که کاربرد نیازی به شارژ مداوم ابزار نخواهد داشت. درعین‌حال نیازی به چک کردن میزان شارژ نیست و به همین دلیل در طول مدت بازی، می‌توانید با خیال آسوده از کار کردن کیبورد، مراحل بازی را پیش ببرید.

کیبوردهای سیمی عموما با درگاه USB به لپ‌تاپ  و کامپیوتر متصل می‌شوند و این روش اتصال چند اشکال عمده دارد. اول اینکه اگر درگاه اتصال با مشکلی روبرو شود، به ناچار با تاخیر در روند بازی روبرو می‌شوید. از سویی دیگر هنگام اتصال USB تعداد ضربه‌های بازی محدود خواهد شد.

کیبوردهای بی‌سیم به دلیل نداشتن سیم و اتصال فیزیکی دارای محبوبیت هستند. اما بااین‌وجود، مشکلات عدم اتصال در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. موضوع این است که ایجاد یک فرکانس ساده در روند بازی می‌تواند باعث عدم اتصال کیبورد شود. اما درمجموع میان این دو نوع کیبورد، گزینه‌های سیمی بهتر هستند و عملکرد مناسب‌تری در روند بازی و در بلندمدت دارند.

جنس کلیدها و طراحی سخت‌افزاری کیبورد

نکته مهم دیگر این است که متریال ساخت کلیدها از چه موادی باشد و طراحی سخت‌افزار چگونه انجام شده باشد؛ زیرا روی عملکرد بازی تاثیر  خواهد داشت. صفحه‌کلیدهایی که با مواد و متریال بی‌کیفیت و نامرغوب تولید می‌شوند، بعد از مدتی فرسوده شده و برچسب نشانگر هر کلید را از دست می‌دهند. به همین دلیل در روند بازی حتما اختلال ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به سراغ خرید گزینه‌هایی بروید که متریال آن از نوع پلاستیک ABS Plastic باشد. این مواد گران هستند و به‌سادگی ساییده نمی‌شوند و مقاومت خوبی در برابر درجه حرارت تا 300 فارنهایت دارند.

در مقابل کیبوردهایی هستند با مواد PBT Plastic ( یا پلی بوتیلن ترفتالات تولید شدند و کیفیت پایینی دارند. این مواد به‌راحتی بعد از چند ساعت ماندن در معرض نور خورشید، ذوب می‌شوند. درعین‌حال برچسب‌های نشانگر روی این صفحه‌کلیدها به‌راحتی جدا می‌شود و بعد از مدتی فقط با داشتن هوش بسیار بالا و تمرکز خوب باید حدس بزنید که هر کلید چه حرف یا عملکردی را نشان می‌دهد. درنهایت اینکه این کیبوردها قیمت پایینی دارند، اما به دلایل متعددی که بیان شد، گزینه خوبی برای استفاده طولانی محسوب نمی‌شوند.

برخورداری از نور بک‌گراند

این فاکتور به سلیقه و علاقه‌مندی‌های شما نیز بستگی دارد. اگر دوست دارید در تاریکی  و طول شب نیز بتوانید به‌راحتی بازی کنید و کلیدهای روی کیبورد را پیدا کنید، به دنبال محصولی بروید که دارای نور بک‌گراند باشد. البته به‌طور معمول کیبوردهای مخصوص گیمینگ با این فاکتور طراحی و به بازار عرضه می‌شوند. درعین‌حال نور بک‌گراند برق زیادی مصرف نمی‌کند. اما درصورتی‌که بخواهید مدت‌زمان طولانی پای سیستم کامپیوتر بنشینید و بازی کنید، به احتمال زیاد باید منتظر هزینه زیاد و پرداخت اینترنتی قبض برق در پایان ماه باشید. به هر صورت نور بک‌گراند به دلیل تنوع در طیف رنگ‌بندی، باعث دید بهتر، زیبایی کیبورد و جذابیت بیشتر بازی می‌شود.

عمر کلیک صفحه‌کلید

موضوع مهم بعدی که کیفیت و مقاومت کیبورد را نشان می‌دهد، میزان نرخ کلیک در آن است. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت که گیمرهای حرفه‌ای که مدت زیادی بازی می‌کنند، حتما در طول روز چندین بار روی دکمه‌های کیبورد کلیک خواهند کرد. یک کیبورد خوب تقریبا توان 50 میلیون بار لمس را دارد که برای گیمینگ مناسب باشد.

از سویی دیگر کیبوردها به دو نوع غشایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. کیبوردهای غشایی قیمت ارزانی دارند و یک لایه فلزی یا سیلیکونی به‌عنوان فنر و تماس الکتریکی در آن کار می‌کند. این کیبوردها همه‌کاره هستند؛ اما صدای کلیک معمولی که سراغ داریم، از آن‌ها شنیده نمی‌شود. در مقابل کیبوردهای مکانیکی مدل سنتی‌تری دارند و صدای کلیک از آن‌ها شنیده می‌شود و تا حدود 40 تا 50 میلیون کلیک را بدون هیچ اختلالی برای کاربر فراهم می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکرشده، فاکتورهایی مانند مقاومت مناسب در برابر گردوغبار  و رطوبت، ارتفاع مناسب دکمه‌ها و سازگاری با سیستم نیز دارای اهمیت ویژه هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام خرید کیبورد گیمینگ، تمامی این موارد را با دقت بررسی و بعد اقدام به خرید کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط